رعايت دسپلين مغاير دموکراسي حزبي نيست
 محمد داؤد رزميار محمد داؤد رزميار

بعد از سقوط حاکميت ج.ا . همزمان با فروپاشي ح.د.خ.ا(حزب وطن) شکست و ريخت زياد در تمام عرصه های زنده گي سياسي،نظامي،اجتماعي و اقتصادی به قوع پيوست .آرامش و سير نورمال زنده گي در تمام سطوح اقشار و طبقات جامعه به طور بنيادی برهم خورد و دگرگون گرديد و راه قهقرايي و غم انگيز را به خود گرفت .

پرده سياه عقب گرايي و بنيادگرايي آهسته آهسته روی تابنک آرمان های مردمي و انساني را مي پوشاند تا اينکه سايه هولناک ظلمت و وحشت سايه انداخت و چراغ های اميد برای فردای خوشبخت رفته رفته خاموش گرديد.کساني که بناحق و غيرمستحق به قدرت دست يافتند،چون تشنه گان بود ونبود هستي مردمي را که دستاورد و ميراث گرانبهای مبارزات وطنپرستانه و دادخواهانه در درازای تاريخ حساب مي گرديد،همه را سوختاندند و به خاکستر مبدل ساختند.                        

 

سردرگمي و سرگيچي ناشي از اين شکست بالای همه و از جمله پرچمداران راه دموکراسي و ترقي را بدرد آورد و هيچ دارويي نمي توانست اين درد و زخم ناسور را آرامش ببخشد.

با تمام نااميدی ها و فشار روزگار،اما با گذشت زمان اندک مجالي که برای زنده ماندن باقي مانده بود،آرام آرام به حرکت افتاد و تقريباً در جان بي جان نيروهای مترقي و دموکراتيک و ياران سعادت و خوشبختي مردم جان تازه دميدن گرفت و با اتکأ به نيروی فناناپذير مردمي،توانست از پرتگاه سقوط دوباره قد بلند کند و مسووليت بگيرد.يکي از اين ريشه ها که توانست در برابر تمام دشواری ها و مشکلات از خود مقاومت نشان دهد و نخشکد همانا ريشه پر چمداران راه عدالت اجتماعي بود که بعد از کار و پيکار پيگيرانه و بدون معطلي و خسته گي و درمانده گي با ساقه جديد و نيرومند بنام نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در عرصه حيات سياسي و اجتماعي وطن محبوب و دوست داشتني ما بطور فعال حضور پيدا کرد.

بلي !اين پديده نوين سياسي از جانبي برای دوستان و طرفداران آزادی،دموکراسي و ترقي و ازجانب ديگر برای دشمنان و مخالفين تحولات دموکراتيک و بنيادی غيرمترقبه و غيرمنتظره بود.دسته نخست با شنيدن اين خبر مسرت بخش و حيران کننده بعد از سقوط و فروپاشي جشن گرفته و با استقبال ،اين زايش فرخنده را فال نيک گرفتند.

دسته دومي که به اصطلاح آخرين ميخ ها را بالای تابوت زنده گي سياسي ما کوبيده بودند و به اميد آنکه ما ديگر سربلند نخواهيم کرد،با آگاهي از اين دستاورد نوين درماندند و از خود رفتند.

اما خوشبختانه رهروان سعادت و خوشبختي انسان زحمتکش کشور رسالت خود مي شمردند تا با وجود دشواری و موانع هرآنچه که برباد رفته بود،دوباره بدست آرند و پرچم پرافتخار مبارزه را برافراشته نگهه دارند و اين امانت را به نسل آينده تحويل دهند.تا مشعل مبارزه عادلانه و دادخواهانه ما خاموش نگردد.و به خاطر تحقق مجدد آرمان های وطنپرستانه که در نتيجه خصومت ارتجاع داخلي،مداخلات ارتجاع منطقه و اربابان آتش افروز به عملي ساختن آنها دست نيافتيم،بار ديگر با اراده متين،توأم با کار و پيکار صادقانه در شرايط نوين به مبارزات مسالمت آميز و قانوني تا سرحد پيروزی ادامه دهيم .

از اينجاست که نهضت فراگير آبديده تر و پخته تر از کوره بدر برآمده و طبعيتاً مورد خصومت،تخريب و تضعيف از جانب جناح های مختلف و رنگارنگ قرار گرفته است .

در اسناد کنفرانس اروپايي نهضت اروپايي بارها به تکرار و تأکيد اظهار گرديده که از انتقادات سالم و سودمند هراس نداريم.برعکس برای بهبود ،سازنده گي و رزمنده گي مؤثر فعاليت های سياسي و سازماني از آن استقبال کرده و مي نماييم. و به اين باور هستيم که سازمان ما تنها و تنها به آناني که وابسته گي تشکيلاتي دارند مربوط نيست .ما علاقمند تماس و روابط گسترده و همه جانبه با سايرشخصيت ها،سازما نها،افراد و اشخاصي که از ما حمايت کرده و حتا حمايت نمي کنند بوده و هستيم .

پيوسته برای انتقادات،پيشنهادات و راهکارهای دوستانه ديده به راه بوده و خواهيم بود.

ما هيچگونه مطالب پنهان نداريم و پنهان کاری راه و رسم نهضتي ها نمي باشد.سياست ما علني و روشن است و در معرض قضاوت شما بدون کوتاهي و کمبودی قرار داده شده است.هيچگاه خودخواهانه و جاه طلبانه ادعايي آنرا نداشته ايم که ما عاری از اشتباه هستيم.سازماني که کار مي کند،خواه ناخواه در کار آن اشتباهي بروز خواهد کرد.اما موضوع قابل اهميت اين است که در رفع آن پرداخته،نه اينکه آنرا تکرار کند.پرداخت به موقع به حل مشکل اساس کار ما بوده و اين اصل سياسي و سازماني جز زنده گي حزبي ما است و هميشه خواهد بود.هرگاه اشتباهات پيشين را جبران نمي کرديم و از تجارب تلخ نمي آموختيم،دشوار بود که امروز نهضت فراگير به يک سازمان بزرگ سياسي مبدل گردد.

بعد از تدوير جلسه مؤسسان،راجستر شدن نهضت فراگير،سمت و سو دادن مؤثر مبارزه در ساحات مختلف و از جمله شعار وحدت و يک پارچه گي نيروهای ملي و دموکراتيک و در اين تازه گيها پس از تدوير مؤفقانه کنفرانس شورای اروپايي که در پرتو تصاميم و فيصله های مقامات رهبری ما در داخل کشور برگزار گرديد،با دريغ فراوان از آنروز تا همين اکنون،از آن سو اين سو زهرپاشي،نيش زني،تخريب کاری،فريب و جعل کاری،تفتين بازی از طرف عناصر معلوم الحال و از جانب بعضي دوستان بصورت غيرآگاهانه و تصادفي به آدرس ما حواله مي گردد.

يقين کامل دارم که حوصله مندی و درايت رفقای ما در قبال اين اعمال ناشايسته،بيباکانه و گاهي سبکسرانه ما را هرچه بيشتر هشيار،آبديده و پخته ساخته و خواهد ساخت.اين برای همه از همان آغاز مبرهن بود که مبارزه راهيست دشوار،مملو از مشکلات و خم و پيچ های زياد که توأم با تکامل آن در مراحل متفاوت در سر راه وطنپرستان پيدا مي گردد.اما فقط و فقط با هنرنمايي،شکيبايي،هوشياری،جسارت سياسي و اخلاقي مي توان دسايس و توطئه ها را خنثي کرد و به راه خود ادامه داد.چنين سياست در گذشته و امروز ما را از گزند حوادث محفوظ و مصئون نگهداشته و از اينجاست که خوشبختانه در جامعه و در بين مردم سربلند و ماندگار زيسته و باقي مانده ايم .

مي خواهم در اين باره مکث نمايم که چرا برعليه ما تحريکات بشدت آغاز گرديد و سوگمندانه که هنوزهم ادامه دارد.

ضديت با يک سازمان سياسي نيرومند که اميد زيادی از جانب روشنفکران،عناصرملي و وطنپرست و به ويژه زحمتکشان به آن بسته شده و تکيه گاه محکم و با ثبات در جامعه ايجاد کرده،انصافاً رقابت،مخالفت و حتا دشمني يک امر طبيعي به نظر مي رسد.در گذشته شاهد اين چنين برخوردها و زشتي ها بوده و در آينده انتظار رويارويي،نرم و يا سخت را داريم .

دشمنان ترقي و دموکراسي مي دانند و آموخته اند که با کدام سازمان سياسي بجنگند تا با هر وسيله ممکن آنرا از سر راه خود دور ساخته و کنار زنند.

به اين ترتيب دقيقاً بجا است که نهضت فراگير را هدف و نشان گرفته اند.با هر اقدام که بتوانند مراد شان حاصل گردد دريغ نکرده و متناسب با اوضاع برخورد و عکس العمل نشان مي دهند.

يکي از شيوه های معمول، استخدام افراد و يا سازمان های مشابه و موازی زيرعناوين چپ و غيره است که ايجاد مي گردد و بطور غيرمستقيم با تمويل مالي و مادی فعاليت آنها را براه مي اندازند.و همه امکانات و مساعدت های تبليغاتي اعم از راديويي،تلويزيوني،اخباری و غيره را بغرض مؤثريت مأموريت آنها در اختيار قرار مي دهند.

از اينکه خودشان با لباس و چهره اصلي ظاهر شده نتوانسته بناً از ميتود چپ برعليه چپ و به خاطر تخريب چپ دموکراتيک کار مي گيرند.ديروز و امروز اين تاکتيک يکي از روش های معمولي و مروج بوده که به خاطر بدنامي،تخريب و حتا نابودی نيروهای دموکراتيک و مترقي از آن استفاده بعمل مي آورند.

اين گروهک ها با سؤاستفاده از شعارهای مردمي،انتقادی و به اصطلاح چپي در بازار سياست داخل شده و در مغشوش ساختن و فريب دادن اذهان عمومي کارهايي را از پيش مي برند.

با طرح ريزی سياست و برنامه های غيرواقعبينانه و چپ گرايانه اصول راستين و زرين مبارزه را لکه دار ساخته و در جامعه بي اعتبار مي سازند،تا باعث دلسردی و دلخورده گي علاقه مندان و طرفداران دموکراسي و تحولات دموکراتيک گردد.در اينصورت ضروری پنداشته شده با توضيح،تشريح،ارائه مطالب و استدلال منطقي به پاسخ پرداخت تا قضاوت برای دوستداران چپ دموکراتيک آسان گردد.اين پروسه در ذات خود يک مقدار وقت گرانبهای ما را مي گيرد تا نتوانيم به اجرای وظايف اساسي و مبرم خود در سروقت رسيده گي نماييم .

برای رفقا و دوستان نهضت فراگير صميمانه و دوستانه تقاضا نموده و مشوره مي دهم تا از کنار حقه بازی ها،دسايس و دام های چيده شده با هوشياری بگذرند،تا نشود که در اين گرداب بلغزند و آله دست آنان قرار گيرند.

ما مسووليت وجداني داريم تا به خاطر اتحاد نيروهای چپ،دموکراتيک،به خاطر روشن ساختن اذهان مردم،تقويه جنبش ملي و دموکراتيک،ارتقای کمي و کيفي نهضت فراگير فعاليت و کار نماييم،نه اينکه خود  به پاسخ گويي در برابر اراجيف بپردازيم.

مسلماًاين بدان معنا نيست که در برابر تبليغات زهرآگين دشمنان و مخالفين مهر سکوت بر لب زده و ساکت بايستيم.البته که نه و هرگز نه.هرآنچه که به پاسخ ضرورت دارد در وقت آن ارائه خواهيم کرد،تا نشود که سکوت ما موجب تأييد جعليات و اتهامات آنها واقع گردد.خوشبختانه در موارد ضروری توضيحات لازم و جواب های قانع کننده از طرف مسوولين و فعالين نهضت فراگير ارائه شده است که از اين پس نيز بنابر ضرورت و اهميت موضوع ادامه پيدا خواهد کرد تا طرف تأييد رفقا و دوستان ما قرار گيرد و از ابهامات بدور بمانند.

با دريغ عده بسيار محدودی از رفقا و اتفاقاً بعضي از دوستان بدون درک دقيق از اوضاع و احوال جامعه،ضرورت های مطرح و اساسي،پيچيده گي شرايط،عدم آگاهي از مسايل مبرم و زنده گي ساز و نبود مطالعه و شناخت دقيق از سياست های نزديک و دور نهضت فراگير در برابر آن سنگر مي گيرند،رفقا و سازمان خود را هدف قرار مي دهند.در مورد صداقت،پاکيزه گي،ايمان داری و وفاداری آنها اندک ترديدی نداريم،ولي ساده گي،قضاوت عجولانه و برخورد احساساتي در برابر قضايا و رخدادها در عوض تقويت صفوف سازمان و سياست های آن به نفع تبليغات مخالفين و دشمنان سازمان مي انجامد و از آن سوءاستفاده بعمل مي آيد.

رفقا و دوستان عزيز!

يکبار ديگر اظهار مي گردد که هيأت رييسه شورای اروپايي نهضت فراگيرهمواره در خدمت شما است. از انتقادات،پيشنهادات و مشوره های سودمند شما از قبل سپاسگزاری مي گردد.گله مندانه مي گويم که چنين موضعگيری تان نه دوستانه،نه سازنده و نه کمک کننده است.خوب مي دانيم که نيت شما پاک و صاف است،هيچ غرضي در آن وجود ندارد،مي خواهيد سازمان خود را همراهي کنيد،اما به تنهايي اين کار کافي نيست.برای نهضتي ها و دوستان ما راه ها ، وسايل و امکانات مفيد و مؤثر برای پخش نظريات و انديشه های شان وجود داردکه در صورت لزوم مي توانند استفاده به عمل آورند.ما و شما ترس از انتقاد سالم نداشته و نداريم.سازماني را که حساب آن پاک است،از تصفيه باکي نيست.ما به نقش شما که ساليان متمادی در خارج و اروپا زنده گي مي کنيد،بدون شک که اندوخته و تجارب فراواني از زنده گي و کار بدست آورده ايد.اين پيدا است که تجارب،تفاهم و ديالوگ به نفع ما مي باشد.گفتن و نوشتن،انتقادکردن و پيشنهاد ارائه کردن به تنهايي کافي نيست.نزاکت و اهميت مساله درين جا نهفته است که چه بايد گفت،چه بايد کرد،چه زمان و در کجا آنرا به صدا درآورد.در حالي که در خانواده خودمان بسيار با سهولت همه مسايل قابل تحليل،ارزيابي و رسيده گي است،بدون توجيه و موجه بودن برای قضاوت درب بيگانگان را بزنيم و از آنها طالب مدد گرديم.

آيا به معني کوتاهي و عدم درک از اساسات سازماني ما نيست که سالها با آن معرفت داشته و حيات سياسي خود را پيش برده ايم.کدام افراد خواهند توانست،بهتر تر از خود ما که به حد کافي شناخت و تجربه آموخته و در جريان سالها آزموده شده،بتوانند در مورد مسايل سياسي و سازماني ما از دور و با دوربين قضاوت کنند.

بسيار خوب بخاطر داريم که دور نخست کنفرانس اروپايي که ساعت ها به درازا کشيد،آيا در نتيجه صحبت های مکرر،انتقادات بي مورد،پيشنهادات واهي و نظريات تکراری بعضي ها نبود که تا نيمه های شب دوام کرد و نيمه کاره باقي ماند.حتا برای تعداد زيادی از شرکت کننده گان ملال آور بود تا مطالب تکراری شنوند.چندين بار صدای اعتراض بلند گرديد تا از گفتني های تکراری جلوگيری شود و دسپلين کاری جلسه مراعات گردد.به نظرما محل مناسب همانا کنفرانس شورای اروپايي بود که رفقا بايد و حتماً داشته های خود را بخاطر بهبود کار و رشد سازمان مطرح مي کردندکه بسياری از رفقا با دلسوزی نسبت به نهضت ابراز داشتند. ادامه بحث ها اگرباقي مانده باشد بازهم در حلقات و جلسات حزبي که در ارتباط با کنفرانس ادامه دارد طرح و ياددهاني گردد.دفاع از نظريات حق مسلم هريک از رفقا است و مي توانند در چوکات اصول تشکيلاتي به حمايت و تحقق از آن بپردازند.

دور دوم کنفرانس نيز در فضای صميمانه و کاملاً دموکراتيک برگزار گرديد.بعضي از رفقا آنچه را نگفته بودند،گفتند و حتا تکرار کردند.در نتيجه فيصله ها و تصاميم به طور دسته جمعي اتخاذ گرديد و بر آن به شکل دموکراتيک رأی دادند.هيچ موردی وجود نداشت که از بالا تحميل گرديده باشد.اشتراک کننده گان به اين باور و عقيده بودند و هستند که کنفرانس در فضای عالي و دموکراتيک داير گرديد و نمونه عالي دموکراسي درون حزبي را به نمايش گذاشت.بناً اجرای دساتير وظيفه فرد فرد مي باشد که خورد و کلان و بالا و پايين ندارد.اگر نظر در اقليت قرار گرفته باشد و يا شخصي به عضويت در ارگانهای رهبری شورای اروپايي انتخاب نگرديده باشد،نبايد حقانيت و شفافيت کنفرانس را زير سوال برد.

تصاميم و فيصله ها مهر نهايي بالای افکار،انديشه ها و نظريات نيست و نخواهد بود.بگذار اين انديشه ها و نظريات و انتقادات بغرض اصلاحات به مراتب از کانال های اصلي و در جايگاه مناسب آن مطرح و پشتيباني گردد.

دسپلين حزبي برای همه يکسان است.از بالا تا پايين ،از صفوف تا رهبری.

نبود انظباط تشکيلاتي و عدم مراعات آن سطح کارآيي سازمان را پايين آورده و از کيفيت آن مي کاهد.اگر ماهي برای زنده ماندن به آب ضرورت دارد،برای اعضای يک سازمان نيز دسپلين حزبي حياتي و ضروری است که با رعايت آن زنده مانده کار و فعاليت مي کنند.

رهبری جمعي و مسووليت فردی است.هر عضو يک سازمان در اجرأ تصاميم و فيصله های حزبي با حفظ حقوق و نظريات خودش مجبور و مکلف است.در غير آنصورت هيچ فيصله و تصميم بايد عملي نگردد،زيرا "من موافق نيستم".

احتمالاً و يا برحسب تصادف برخورد و موضعگيری عدهء از رفقا و يا دوستان ناشي از بي تجربه گي،احساسات و يا شرايط جديد که در خارج از وطن زنده گي مي کنيم ناشي شده است،خود را هنوز هم عيار نساخته و زنده گي حزبي بيلانس خود را از دست مي دهد و گاهي بي موازنه مي گردد.

به کدام نتيجه بايد رسيد و چه بايد کرد؟

برخورد تلافي جويانه و عجولانه در اين موارد نمايانگر اتوريته يک سازمان نيست .در حالي امکانات خوب برای حل پروبلم ها و مشکلات وجود دارد که از آن استفاده بعمل آيد.طبعاً برخورد احساساتي و همگون شيوه معقول و مناسب نيست.بايد با شکيبايي برخورد کرد،نه انتقام جويانه که خوشبختانه سياست نهضت فراگير چنين است و چنين خواهد بود.

پرنسيپ اقناع،تربيت و تجديد ترتيت در تمام سطوح از بالا تا پايين شيوه مناسب و معقول برای برون رفت از دشواری ها مي باشد.

همچنان تدوير منظم جلسات گفت و شنود حزبي مطابق به فهرست زماني و حتا در صورت لزوم بطور فوق العاده،انديشه ها و نظريات را به هم نزديک مي سازد و از پخش شايعات جلوگيری به عمل مي آيد،هرگاه در تدوير جلسات تعلل رُخ دهد و مسوولين به آن دلسوزانه و با توجه برخورد نکنند،طبعاً حرف ها به بيرون مي کشد و در بازار سايت ها رد و بدل مي گردند.

نيک بختانه رهبری شورای اروپايي نهضت فراگير پيوسته با محبت،دلسوزی و احساس مسووليت در مورد رفقا و دوستان خود نظر داشته و دارد.ما هريک تکميل کننده همديگر هستيم.از هم ديگر خويش مي آموزيم،تجارب و اندوخته های خود را غني و غني تر مي سازيم.گره هايي که بدست باز مي گردد،نبايد با دندان باز کرد.مواردی را سراغ نداريم که در بين سازمان قابل حل نباشد.سانسور نظريات ،مشي نهضت فراگير نبوده و مورد حمايت هيچ فرد قرار نخواهد گرفت.بدون ارج قايل شدن به انديشه های کمک کننده،جروبحث و ديالوگ نمي توان خود را يک سازمان فعال،با کيفيت و نوين ناميد.اگر از دسپلين حزبي نام مي بريم،هدف از آن فقط مقامات رهبری نيست که در همه موارد تصميم بگيرند و ديگران کورکورانه اطاعت کنند.نه ما و شما مي خواهيم و نه شرايطي که در آن زنده گي مي نماييم تقاضای چنين شيوه کهنه کار را از ما نمي خواهد.اعضای سازمان حق دارند،چپروی،راست روی و ساير لغزش های سياسي و سازماني را به موقع انتقاد کنند.در سازماني که انتقاد،گفت و شنود،جروبحث نيست،زنده گي فعال سياسي مطرح نيست.چنين سازمان رزمنده گي و جاودانگي ندارد.

نهضتي ها آنچه را که مطرح کرده اند به آن معتقد هستند و به اصول آن محکم و پابند خواهند ماند.بگذار اين رسالت تاريخي و مسووليتي که بر عهده ما درين مقطع زماني گذاشته شده است،دوش بدوش،با حفظ وحدت و همبسته گي و يک پارچه گي سازماني به طور فعال،شايسته،با برخورد انتقادی،اراده طرح های مبتکرانه و سرانجام با رعايت اصول و دسپلين حزبي به نحو عالي و درخور تحسين به انجام برسانيم ./

 

 

برگرفته از شماره هشتم سال پنجم ماهنامه مشعل

 


December 18th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات